Čo je to stres a ako s ním pracovať? - príspevky odborníkov

obrazok

Každý z nás sa počas života stretol so slovíčkom stres. Hovoríme, že nás veci stresujú, že žijeme v stresujúcej dobe, že prežívame veľa stresu atď. Je však stres vyslovene negatívny?
Už naši predkovia prežívali stres, keď sa v prírode stretli s veľký zvieraťom. Prežívame ho teda odkedy existujeme ... prečo ho však musíme zažívať stále, keď je tak nepríjemný? Stres má za úlohu náš organizmus zmobilizovať. Poznáme to všetci ... začneme rýchlejšie dýchať, bije nám rýchlejšie srdce, vylúči sa dobre známy adrenalín, prekrvia a napnú sa svaly ... Sme pripravení ujsť alebo útočiť. Podľa toho, ako sa bude situácia vyvíjať. Pod vplyvom stresu sa dokonca skôr vytvorí pamäťová stopa. Možno jedno z vysvetlení, prečo sa večer pred skúškou či písomkou dokážeme toooľko naučiť.

Každý z nás má inú toleranciu na prežívaný stres. Aj rovnaký stresor (všetko, čo stres spôsobí) tak môže vyvolať rôznu reakciu. Pri krátkodobom prežívaní stresora (skúška, test) tak dokážeme pod vplyvom stresu zvýšiť svoj výkon. Stresujúco na nás pôsobí to, čo vyhodnotíme tak, že to nedokážeme zvládnuť.  Keďže sa pri takejto udalosti mobilizuje veľká časť energie, ktorú máme, po jej odoznení ju potrebujeme niekde načerpať, tak napríklad spíme, jeme viac a podobne. Dlhodobé pôsobenie stresu však môže mať veľmi vážne negatívne dopady na naše prežívanie a na naše telo. V prípade toho, že sa na pôsobenie stresu nedokážeme adaptovať, môžu sa u nás objaviť rôzne choroby (žalúdočné, srdcové .... v zásade ochorenia všetkých orgánov, ktoré sa pri objavení stresora musia mobilizovať), psychosomatické ochorenia, ale aj psychické ochorenia (depresie, úzkosti).
Možno si teraz vravíte, že je najlepšie sa stresu vyhýbať. To nie je veľmi správne (potrebujeme prirodzenú dávku stresu práve kvôli jeho mobilizačnej funkcii) a zároveň, vieme sa zbaviť všetkých stresorov? Pravdepodobne nie. Škola, práca, vzťahy… to všetko so sebou nesie istú úroveň stresu. Výhodné je naučiť sa s ním pracovať, zistiť, čo na nás funguje. Cvičenie, čítanie, maľovanie, je to v zásade jedno. Každý z nás je predsa iný.
Veľmi výhodné môže byť naučiť sa správne dýchať v prípade, že začnem pociťovať stres. Dlhý, cca. 4 sekundový nádych nosom, chvíľočku ho zadržať a dlllllhý, približne 8 sekundový výdych ústami. Na niekoho môžu veľmi dobre fungovať aj rôzne relaxačné cvičenia. Pôsobia na organizmus uvoľňujúco a sústredíme sa vďaka nim na niečo iné ako na situáciu, ktorá v nás spôsobuje stres. Na internete existuje niekoľko nahrávok riadených relaxácii, ktoré si môžete vyhľadať a prehrať. Nezľaknite sa ale, ak to nepôjde hneď. Všetko je to zručnosť a musíme sa ju naučiť. Ako sa ju naučíme najlepšie? Keď ju budeme skúšať 😊

Viac informácií môžete nájsť aj tu: https://www.psychalive.org/breaking-habit-unhealthy-stress-cycle/ alebo v tejto knižke: Selye. H. (2016). Stres života. Pragma
Ukážku relaxácie tu: https://www.youtube.com/watch?v=493mYfovYw0
A pokiaľ sa potrebujete poradiť, či už v oblasti stresu, alebo máte iný problém, sme tu pre vás na adrese psycholog@icm.sk.

Mgr. Bibiána Jozefiaková, Psychológ ICM


Späť na hlavnú stránku

Psychologická poradňa ICM

Sme tu pre teba online vždy, keď sa cítiš zle, potrebuješ poradiť
alebo sa chceš s niekým porozprávať.
Napíš nám. Máme na teba čas.

psycholog@icm.sk