Eva Bosáková - príspevky odborníkov

obrazok

Psychologička Evka Bosáková pôsobila v online poradni Psychológ ICM v rokoch 2011 – 2014. Svoju činnosť prerušila, aby sa mohla plnohodnotne venovať svojmu prvému dieťatku. Stále sme s ňou však v kontakte a preto sme sa spýtali na jej skúsenosti s online poradenstvom.

S akými problémami sa na Teba mladí ľudia v psychologickej poradni obracali najčastejšie?

Mladých ľudí najviac trápili vzťahy, či už z pohľadu mužov alebo žien, obe pohlavia sa dostávali do situácii, keď nevedeli ako reagovať na správanie partnera, ako zvládať rozchod, neveru, hádky, ako podporiť partnera, prvé lásky, prve sklamania. Často sa opakovala aj téma vyčerpania, stratu zmyslu zivota, zmätok so seba samého.

Vracali sa klienti do poradne opakovane?

Často sa stávalo že s jedným klientom som si písala opakovane a dokonca, keď sme sa na niečom dohodli, ako by mohol postupovať pri riešení problému s ktorým sa na mňa obrátil, po nejakom čase sa ozval a pochválil sa, čo sa mu podarilo, čo mu naopak nevyšlo, čo pochopil.

Koľko mailov si približne riešila za mesiac? A ako prebieha komunikácia s klientom v online poradni?

Mesačné som odpovedala na 20-30 mailov, niektoré si vyžadovali rýchle odpovede, problém bol jasne popísaný, niektorým mailom som nerozumela, takže najskôr som si potrebovala overiť, či rozumiem tomu čo sa vlastne u klienta deje, dopýtať sa nejaké informácie, čo považujem za dôležitú informáciu pre klienta v súvislosti s jeho zážitkom z celkového poradenstva. Neexistuje jediné riešenie konkrétneho problému, ale vždy treba posudzovať konkrétnu situáciu individuálne, ak by chceli univerzálne riešenie tých je na internete dosť. Klienti odpovedali na moje doplňujúce otázky, mali reálny záujem o riešenie problému. Našli sa aj ľudia, ktorí neodpovedali na otázky, možno naozaj chceli univerzálny recept na situáciu do ktorej sa dostali.

Ako zo svojho profesionálneho hľadiska vnímaš online poradenstvo ty?

Online poradenstvo je veľmi prospešná náhrada za face to face stretnutie psychológa s klientom, ktorý sa dostane do krízovej situácie. Mladi ľudia nemajú s kým riešiť problémy, pokiaľ to nie sú extrémne problémy a už na prvý pohľad je vidno že sa z človekom niečo deje. Často sú ich problémy bagatelizované, čím sa mladí ľudia bránia otvoriť sa komukoľvek, boja sa strápnenia, nepochopenia zneužitia informácií a tak hľadajú pochopenie často v nevhodnom prostredí, čo má ďalšie dopady na ich životy. Mladí ľudia v čase virtuálneho sveta chcú byť obdivovaní, majú ružové okuliare a často ich tak realita dostane do emocionálneho prežívania, ktoré nedokážu samu zvládať. Nie každý má šťastie na to, že má pri sebe niekoho kto ho vypočuje, kto ich pochopí, kto nebude myslieť len na seba a podá pomocnú ruku. Mladým ľuďom, ktorí nevedia aktuálne riešiť krízovú situáciu pomáha to, že sú vo svojom bezpečnom priestore a píšu čo ich trápi a dostávajú spätnú informáciu prípadne radu, ktorú si pýtajú. Nedá sa každému vyhovieť, často sa stáva, že v mailoch musíme nastaviť zrkadlo, nemá im kto povedať že urobili chybu, že majú svoj podiel na probléme v ktorom sa ocitli, ale vždy je dôležitý spôsob ako mu spätnú väzbu podáme.

.....s pozdravom Eva Bosáková


Späť na hlavnú stránku

Psychologická poradňa ICM

Sme tu pre teba online vždy, keď sa cítiš zle, potrebuješ poradiť
alebo sa chceš s niekým porozprávať.
Napíš nám. Máme na teba čas.

psycholog@icm.sk