Novinky

Sleduj čo sa u nás deje, na čom pracujeme a s čím ti môžeme pomôcť

Kampaň #TazkyDen otvára pre mladých ľudí tému pomoci v ťažkých chvíľach

16.09.2020

Združenie Informačných a poradenských centier mladých v SR (ZIPCeM) spúšťa od 15. septembra komunikačnú kampaň #TazkyDen zameranú na podporu prevencie a pomoci v oblasti duševného zdravia. Sústreďuje sa najmä na mladých ľudí a jej hlavným posolstvom je správa, že je úplne normálne vyhľadať pomoc, ak sa necítime dobre, ak máme „ťažké dni“.

Na Slovensku v súčasnosti žije viac ako milión mladých ľudí (do 18 rokov) a z praxe vyplýva, že stále väčšie časť z nich sa potýka s ťažkosťami, úzkosťami, depresiami, neprijatím seba samého/samej, alebo myšlienkami, že si ublížia. Zároveň na sociálnych sieťach vidia najmä ligotavé príbehy a (často umelé) šťastné okamihy. Je veľmi dôležité, aby sme hovorili o tom, že je normálne cítiť sa zle a zároveň vedieť, že pomoc vtedy existuje – nielen medzi našimi blízkymi, ale aj vo forme odbornej intervencie. Pretože často je práve tá kľúčová a musí doplniť prirodzenú podporu od blízkych ľudí. Kampaň #TazkyDen je postavená na osobných príbehoch ľudí, ktorí sa nebáli požiadať o pomoc, ako aj na zdieľaní a šírení tejto myšlienky známymi osobnosťami na sociálnych sieťach a na propagácii linky pomoci.

„Najťažšie sa vysvetľuje to, čo nie je na prvý pohľad vidno. Ako bolesť, prázdno v duši, strach, alebo chuť odísť, nebyť… Bez pomoci to však bude stále ťažšie, stále horšie.  Aj napriek modernej dobe sa neustále stretávame so zľahčovaním problémov, so zosmiešňovaním ľudí, ktorí navštevujú psychológa/psychiatra. Aj tí, čo sa odhodlajú požiadať o pomoc, to potom vnímajú ako zlyhanie, hoci reálne cítia, ako im to pomáha,“ hovorí Lucia Macaláková, koordinátorka aktivít ZIPCeM, ktorá stojí za kampaňou #TazkyDen. Predsudky a stereotypy znamenajú, že mnohí mladí ľudia nevyhľadajú pomoc, ktorú potrebujú.  „Niet sa čo diviť - v dnešnej dobe vládne trend stále pozitívnych, silných ľudí, ktorí sa nevzdávajú a zdolávajú výzvu za výzvou.“ Kampaňou to chce ZIPCeM zmeniť.

Spolu s partnermi, známymi osobnosťami, odborníkmi a organizáciami, pracujúcimi s mladými ľuďmi, bude počas jesennej kampane „riediť“ predsudky spojené s duševným zdravím komunikáciou na sociálnych sieťach s hashtagom #tazkyden. „Cieľom tejto kampane je zaujať pozornosť a zvýšiť povedomie o význame pomoci v oblasti duševného zdravia tým, že zmeníme naratív, bežne používaný na sociálnych sieťach. Pod hashtagom #tazkyden budú osobnosti zapojené do kampane zdieľať netypickú informáciu o tom, že majú za sebou náročný deň a čo/kto im pomohol zvládnuť ho,“ hovorí predsedníčka ZIPCeM, Elena Valenteje. „Chceme rozšíriť správu, že je normálne cítiť sa zle, že sa tak často cíti každý z nás. Že keď ťažkých dní pribúda, najhoršie je skrývať ich vo svojom vnútri.  Vtedy je normálne a veľmi potrebné požiadať o pomoc svojich blízkych i odborníkov.“

Okrem kampane na sociálnych sieťach je dôležitou súčasťou kampane špeciálna microsite www.tazkyden.sk, na ktorej bude ZIPCeM prezentovať skutočné príbehy zo života mladých i dospelých ľudí a ich osobnú skúsenosť s pomocou, keď ju potrebovali. Okrem toho tam mladí ľudia nájdu rady a konkrétne informácie, ako a kde nájsť odbornú pomoc, keď zažívajú ťažké dni, prípadne ako a kam vtedy môžu nasmerovať svojich rovesníkov.

Najčastejšie predsudky, ktoré chce kampaň pomáhať odstraňovať:
• On chodí k psychológovi, je to blázon.
• Nie, ju nevolaj na party, je čudná, má nejakú diagnózu.
• Zlyhanie. Opäť som zlyhal. Všetci to zvládajú, len ja nie.
• Nie, jasné že tam (k psychológovi) nepôjdem. Čo by o mne rozprávali ostatní?
• Ty si prípad pre psychiatra!

Pri komunikácii kampane budú pomáhať aj jednotlivé lokálne Informačné a poradenské centrá mladých. Je cielená na všetky regióny Slovenska a okrem celonárodnej línie bude vychádzať aj z lokálnych reálií. Oficiálne kampaň ZIPCeM predstavilo 10. 9. na tlačovej besede v Košiciach - symbolicky v Medzinárodný deň prevencie samovrážd a presne mesiac pred Svetovým dňom duševného zdravia, ktorý je stanovený na 10. 10.

Kampaň Ťažký deň je spolufinancovaná prostriedkami z Programov PRE MLÁDEŽ MŠVVaŠ SR, ktoré administruje Iuventa - Slovenský inštitút mládeže.

obrazok

Späť na novinky

Dobré informácie

hľadaj aj na sociálnych sieťach